Sharks 4 Kids- virtual trip
Pani oceanolog – Jillian – na wstępie, oczywiście w języku amerykańskim -
scharakteryzowała rekiny, podając ich budowę anatomiczną, różnorodność
środowiska w jakim występują, ich cechy szczególne oraz to iż na świecie
istnieje ponad 500 gatunków tych zwierząt.
Dowiedzieliśmy się, że zwierzęta te są zagrożone wyginięciem, gdyż z powodu działalności człowieka ginie ich około 1 miliona rocznie. Przyrost naturalny rekinów nie jest tak szybki jak ich uśmiercanie, w związku z czym liczba rekinów maleje w zastraszającym tempie. Przewiduje się, że do roku 2040 nie będzie ich w ogóle co drastycznie zachwieje równowagą środowiska, gdyż rekiny regulują równowagę obiegu przyrody, zachowując jej balans, czyli balans między gatunkami morskimi i oceanicznymi.
Okazuje się, że rekiny nie są groźnymi zwierzętami. Ataki na ludzi są spowodowane tylko i wyłącznie działalnością człowieka. To człowiek zwabia rekiny wyrzucając do oceanów mięso, by móc popływać z nimi w klatce i zrobić im kilka zdjęć. Rekiny często mylą człowieka z foką czy żółwiem. Stąd też zanotowane zostały ataki na ludzi. Jednak jak we wszystkich atakach wskazywano, rekiny zaatakowały tylko raz, następnie puszczając swoją ofiarę, nie zjadając jej, gdyż p prostu nie jedzą one ludzi. Mówiąc potocznie – nie jesteśmy dla nich smakowici.
Uczniowie klas piątych z wielkim zainteresowaniem słuchali wykładu na temat rekinów opartego na zdjęciach, filmikach z nurkowania, badaniach, mierzenia i ważenia rekinów.
Dowiedzieli się również iż rekiny posiadają pancerz, jakby zbroję, zamiast łusek – na zbliżeniu Pani biolog pokazała, że są to mikro zęby ułożone jeden obok drugiego przypominając łuski.
Niestety dowiedzieliśmy się, iż jest to gatunek wymierający. Człowiek
nie liczy się z rekinami, z powodów czysto ekonomicznych - zabija je dla
ich płetw –w Azji zupa z płetwy rekina uważana jest za przysmak dla
wybranych.
Nasi uczniowie zadawali mnóstwo pytań Jullien, odnośnie tego jak można
ratować rekiny, jak bardzo są zagrożone, jak dużo plastiku jest w
oceanie. Niestety odpowiedzi na te pytania były zatrważające.
Wniosek był tylko jeden – mamy tyko jedną planetę ZIEMIĘ – TYLKO JEDNE OCEANY- TYLKO JEDNE REKINY – w przyrodzie musi być równowaga, bez której nie ma życia. Człowiek tę równowagę niszczy. Gdy Julien opowiadała o realnych problemach rekinów, oceanów, naszej planety, nasi uczniowie zamierali z wrażenia, nagle odbierało im mowę – realistyczne ukazanie przez Julian problemu z całą pewnością do nich przemówiło – zdali sobie faktycznie sprawę z zagrożenia jakie nas wszystkich być może czeka.
Prośbą Julian była rozmowa z innymi, zmiana ich nastawienia i mentalności, gdyż jak to ujęła – od małych rzeczy trzeba zacząć.

Małgorzata Godlewska
Beata Chojnowska- Gąsiorek
Dowiedzieliśmy się, że zwierzęta te są zagrożone wyginięciem, gdyż z powodu działalności człowieka ginie ich około 1 miliona rocznie. Przyrost naturalny rekinów nie jest tak szybki jak ich uśmiercanie, w związku z czym liczba rekinów maleje w zastraszającym tempie. Przewiduje się, że do roku 2040 nie będzie ich w ogóle co drastycznie zachwieje równowagą środowiska, gdyż rekiny regulują równowagę obiegu przyrody, zachowując jej balans, czyli balans między gatunkami morskimi i oceanicznymi.
Okazuje się, że rekiny nie są groźnymi zwierzętami. Ataki na ludzi są spowodowane tylko i wyłącznie działalnością człowieka. To człowiek zwabia rekiny wyrzucając do oceanów mięso, by móc popływać z nimi w klatce i zrobić im kilka zdjęć. Rekiny często mylą człowieka z foką czy żółwiem. Stąd też zanotowane zostały ataki na ludzi. Jednak jak we wszystkich atakach wskazywano, rekiny zaatakowały tylko raz, następnie puszczając swoją ofiarę, nie zjadając jej, gdyż p prostu nie jedzą one ludzi. Mówiąc potocznie – nie jesteśmy dla nich smakowici.
Uczniowie klas piątych z wielkim zainteresowaniem słuchali wykładu na temat rekinów opartego na zdjęciach, filmikach z nurkowania, badaniach, mierzenia i ważenia rekinów.
Dowiedzieli się również iż rekiny posiadają pancerz, jakby zbroję, zamiast łusek – na zbliżeniu Pani biolog pokazała, że są to mikro zęby ułożone jeden obok drugiego przypominając łuski.

Wniosek był tylko jeden – mamy tyko jedną planetę ZIEMIĘ – TYLKO JEDNE OCEANY- TYLKO JEDNE REKINY – w przyrodzie musi być równowaga, bez której nie ma życia. Człowiek tę równowagę niszczy. Gdy Julien opowiadała o realnych problemach rekinów, oceanów, naszej planety, nasi uczniowie zamierali z wrażenia, nagle odbierało im mowę – realistyczne ukazanie przez Julian problemu z całą pewnością do nich przemówiło – zdali sobie faktycznie sprawę z zagrożenia jakie nas wszystkich być może czeka.
Prośbą Julian była rozmowa z innymi, zmiana ich nastawienia i mentalności, gdyż jak to ujęła – od małych rzeczy trzeba zacząć.

Beata Chojnowska- Gąsiorek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz