Sharks 4 Kids- virtual trip
Pani oceanolog – Jillian – na wstępie, oczywiście w języku amerykańskim -
scharakteryzowała rekiny, podając ich budowę anatomiczną, różnorodność
środowiska w jakim występują, ich cechy szczególne oraz to iż na świecie
istnieje ponad 500 gatunków tych zwierząt.
Dowiedzieliśmy się, że zwierzęta te są zagrożone wyginięciem, gdyż z powodu działalności człowieka ginie ich około 1 miliona rocznie. Przyrost naturalny rekinów nie jest tak szybki jak ich uśmiercanie, w związku z czym liczba rekinów maleje w zastraszającym tempie. Przewiduje się, że do roku 2040 nie będzie ich w ogóle co drastycznie zachwieje równowagą środowiska, gdyż rekiny regulują równowagę obiegu przyrody, zachowując jej balans, czyli balans między gatunkami morskimi i oceanicznymi.
Okazuje się, że rekiny nie są groźnymi zwierzętami. Ataki na ludzi są spowodowane tylko i wyłącznie działalnością człowieka. To człowiek zwabia rekiny wyrzucając do oceanów mięso, by móc popływać z nimi w klatce i zrobić im kilka zdjęć. Rekiny często mylą człowieka z foką czy żółwiem. Stąd też zanotowane zostały ataki na ludzi. Jednak jak we wszystkich atakach wskazywano, rekiny zaatakowały tylko raz, następnie puszczając swoją ofiarę, nie zjadając jej, gdyż p prostu nie jedzą one ludzi. Mówiąc potocznie – nie jesteśmy dla nich smakowici.
Uczniowie klas piątych z wielkim zainteresowaniem słuchali wykładu na temat rekinów opartego na zdjęciach, filmikach z nurkowania, badaniach, mierzenia i ważenia rekinów.
Dowiedzieli się również iż rekiny posiadają pancerz, jakby zbroję, zamiast łusek – na zbliżeniu Pani biolog pokazała, że są to mikro zęby ułożone jeden obok drugiego przypominając łuski.
Niestety dowiedzieliśmy się, iż jest to gatunek wymierający. Człowiek
nie liczy się z rekinami, z powodów czysto ekonomicznych - zabija je dla
ich płetw –w Azji zupa z płetwy rekina uważana jest za przysmak dla
wybranych.
Nasi uczniowie zadawali mnóstwo pytań Jullien, odnośnie tego jak można ratować rekiny, jak bardzo są zagrożone, jak dużo plastiku jest w oceanie. Niestety odpowiedzi na te pytania były zatrważające.
Wniosek był tylko jeden – mamy tyko jedną planetę ZIEMIĘ – TYLKO JEDNE OCEANY- TYLKO JEDNE REKINY – w przyrodzie musi być równowaga, bez której nie ma życia. Człowiek tę równowagę niszczy. Gdy Julien opowiadała o realnych problemach rekinów, oceanów, naszej planety, nasi uczniowie zamierali z wrażenia, nagle odbierało im mowę – realistyczne ukazanie przez Julian problemu z całą pewnością do nich przemówiło – zdali sobie faktycznie sprawę z zagrożenia jakie nas wszystkich być może czeka.
Prośbą Julian była rozmowa z innymi, zmiana ich nastawienia i mentalności, gdyż jak to ujęła – od małych rzeczy trzeba zacząć.
Małgorzata Godlewska
Beata Chojnowska- Gąsiorek
Dowiedzieliśmy się, że zwierzęta te są zagrożone wyginięciem, gdyż z powodu działalności człowieka ginie ich około 1 miliona rocznie. Przyrost naturalny rekinów nie jest tak szybki jak ich uśmiercanie, w związku z czym liczba rekinów maleje w zastraszającym tempie. Przewiduje się, że do roku 2040 nie będzie ich w ogóle co drastycznie zachwieje równowagą środowiska, gdyż rekiny regulują równowagę obiegu przyrody, zachowując jej balans, czyli balans między gatunkami morskimi i oceanicznymi.
Okazuje się, że rekiny nie są groźnymi zwierzętami. Ataki na ludzi są spowodowane tylko i wyłącznie działalnością człowieka. To człowiek zwabia rekiny wyrzucając do oceanów mięso, by móc popływać z nimi w klatce i zrobić im kilka zdjęć. Rekiny często mylą człowieka z foką czy żółwiem. Stąd też zanotowane zostały ataki na ludzi. Jednak jak we wszystkich atakach wskazywano, rekiny zaatakowały tylko raz, następnie puszczając swoją ofiarę, nie zjadając jej, gdyż p prostu nie jedzą one ludzi. Mówiąc potocznie – nie jesteśmy dla nich smakowici.
Uczniowie klas piątych z wielkim zainteresowaniem słuchali wykładu na temat rekinów opartego na zdjęciach, filmikach z nurkowania, badaniach, mierzenia i ważenia rekinów.
Dowiedzieli się również iż rekiny posiadają pancerz, jakby zbroję, zamiast łusek – na zbliżeniu Pani biolog pokazała, że są to mikro zęby ułożone jeden obok drugiego przypominając łuski.
Nasi uczniowie zadawali mnóstwo pytań Jullien, odnośnie tego jak można ratować rekiny, jak bardzo są zagrożone, jak dużo plastiku jest w oceanie. Niestety odpowiedzi na te pytania były zatrważające.
Wniosek był tylko jeden – mamy tyko jedną planetę ZIEMIĘ – TYLKO JEDNE OCEANY- TYLKO JEDNE REKINY – w przyrodzie musi być równowaga, bez której nie ma życia. Człowiek tę równowagę niszczy. Gdy Julien opowiadała o realnych problemach rekinów, oceanów, naszej planety, nasi uczniowie zamierali z wrażenia, nagle odbierało im mowę – realistyczne ukazanie przez Julian problemu z całą pewnością do nich przemówiło – zdali sobie faktycznie sprawę z zagrożenia jakie nas wszystkich być może czeka.
Prośbą Julian była rozmowa z innymi, zmiana ich nastawienia i mentalności, gdyż jak to ujęła – od małych rzeczy trzeba zacząć.
Beata Chojnowska- Gąsiorek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz